fbpx
Thorsen Antirust

Ofte stilte spørsmål om antirust

Ruster El-biler?

– Ja, de er utsatt for rust på samme måte som andre biler.

Varer ikke behandlingen i mer enn tre år?

– Jo, deler av behandlingen kan vare mye lenger, men for å forsikre deg om at det ikke kommer rust er det viktig med rebehandling.

Må bilen vaskes med vann?

– Ja, vi mener det er en forutsetning for å få en god understellsbehandling at bilen vaskes. Den vaskes med høytrykk og varmt vann så all skitt og salt fjernes.  Bilen må også tørkes etter at den er vasket. Ikke bare skal understellet tørkes, men hulrom må også tørkes opp for å få en optimal behandling  Dette er tidkrevende, det er derfor vi må har bilen inne i flere dager. Husk at det er for å sikre et godt resultat, og at jobben er omfattende.

Hvorfor betyr erfaring så mye?

– Vi startet med understellsbehandling i 1962. Bilene har utviklet seg mye siden den gang, men også produktene. Alle håndverk trenger utvikling, og vi er stolt av den lange erfaringen vi har. Du kan lese mer om vår historie her

Jeg har hørt at behandlingen kan sprekke?

– Nei, behandlingen sprekker eller løsner ikke. Men tidligere når det var PVC belegg fra fabrikk på bilene, kunne denne sprekke eller løsne slik at det kom vann under belegget og det begynte å ruste. Våre produkter ev bitumenbaserte voks-produkter som holder seg elastig.
Heldigvis er det mindre pvc på nyere biler, men det er fortsatt kitt i noen skjøter og falser. Mange bilprodusenter har nå gått over til bitumenprodukter på disse områdene i stede for PVC.

Fortrenger behandlingen vann?

– Ja, vi har tilgang på produkter som fortrenger vann, men selv disse produktene fungerer best på tørre flater. For at dette skal fungere må de være svært tynnflytende, og varigheten er kortere enn eksempelvis voksprodukter. De egner seg best til offshore bruk, der det ikke finnes muligheter for å tørke opp stålplatene. 

Har dere film fra verkstedet?

– Ja, du finner video fra Thorsen Antirust der vi viser hele prosessen med vår behandling her.

Ofte stilte spørsmål
Demontering og vask

Er ikke hele understellet på bilen av plast?

– Ja, det stemmer at det ofte er plast utenpå metallet under store deler av nyere biler, dette er fordi man i produksjonen ikke kan bruke PVC lenger. Før ble ofte PVC sprøytet direkte på grunnede metallplater. Siden dette skaper problemer med at det kan sprekke og ruste under, i tillegg til at det er en miljøutfordring når bilen blir resirkulert, er dette erstattet av mer miljøvennlige plast-typer som ikke kan sprøytes direkte på stålet.

Rustbeskytter dere bak plasten?

– Ja, det blir behandlet bak plastdeksler. Ønsker du opplysninger om hvordan vi håndterer dette på akkurat din bil, kan du kontakte oss.

Hva er galt med PVC på biler?

– PVC har blitt brukt pga. kvalitetene det har. Men det brytes seint ned av naturen og er et stort miljøproblem. Også ved resirkulering av bilen har dette vert en utfordring. På biler har PVC hatt mange positive egenskaper, og da spesielt for å dempe støy og vibrasjoner. Ulike varianter av mer miljøvennlige erstatninger har vert utprøvd i løpet av mange år, men det tørker ut og sprekker lettere. Det at det brukes mindre PVC gjør at man bør være tidligere ute med å behandle bilen. 

Har dere støydemping?

– Ja vi tilbyr behandling med egne støydempingprodukter, men en vanlig behandling vil også dempe støy. Ofte handler det om å dempe resonans i stålplatene bilen er laget av.

Har dere egne saltkammer?

– Ja, alle våre produkter blir jevnlig testet over en lengre periode i saltkammer for å sikre en antirustbehandling av optimal kvalitet. 

Herdet rustbeskyttelse
Herdet behandling